Wednesday 3 December 2008

Pancing pantai di musim sejuk (Winter beach fishing)


Musim sejuk adalah musim yang paling mencabar untuk berada di pantai di waktu malam memancing. Perkara utama yang perlu di ambil kira adalah:
1. Pakaian yang sesuai. Kalis air, tebal, lengakap dengan sarung tangan dan sarung kepala.
2. Memandu secara berhati-hati
3. Air panas dan pemanas tangan
Oleh kerana suhu di waktu malam amat sejuk, saya biasanya hanya bertumpu ke pancing di siang hari dan berpuas hati dengan rezeki siang yang kurang.
Spesis utama di musim ini adalah Kod semata-mata. Dorongan untuk turn padang adalah saiz ikan kod yang lebih besar. Spesis musim luruh seperti whiting masih boleh didapati dan spesis penetap seperti pouting dan plaice (ikan sebelah) masih ada tetapi dengnan jumlah tangkapan yang amat kurang berbanding musim luruh.
Umpan masih sama, lugworm sebagai umpan utama, black lug, yang lebih mahal tetapi jauh lebih mujarab turut digemari.
Dalam perihal berbelanja membeli umpan, faktor ketam kecil sebagai spesis pengacau utama harus diambil kira. Terkena hari ketam sedang berselera berkenduri, umpan seperti cacing yang lembut boleh habis sekelip mata. Oleh itu, umpan back up yang lebih lasak seperti sotong dan jauh lebih murah adalah digalakkan untuk di bawa bersama.
Beza menggunakan sotong berbanding cacing laut hanyalah kadar sentapan yang diterima. Kesimpulannya, sotong akan menghasilkan kurang jumlah ikan tetapi saiz ikan yang didaratkan biasanya bersaiz besar. Umpan sotong paling baik digunakan secara seluruh, bukan dengan hirisan. Perlu diingat, dengan air yang berkeladak, faktor visual tidak memainkan peranan.
Jarak lontaran umpan untuk spesis ini memerlukan lontaran jauh melainkan jika anda dapat mengenalpasti lokasi 'lubang' ikan. Oleh itu, panjang joran untuk lontaran jauh mestilah tidak kurang dari 12 kaki, tidak terlalu keras dan di sertakan dengan reel untuk pancingan pantai. Saiz batu ladung dari 4 oz ke 6 oz bergantung kepada keadaan arus. Jalan selamat adalah bawa 6 biji batu ladung dengan 2 biji untuk setiap saiz.

1 comment:

papa said...

salam bro.. papa mafia datang membaca atikal he..he..he.he

http://papa-kelah.blogspot.com