Wednesday 3 December 2008

Pancing pantai di musim luruh (Autumn beach fishing)

Pancing pantai di musim gugur.
Autumn season atau musim gugur biasanya bermula dari pernghujung August ke akhir October. Pada saya, ini musim yang paling saya gemari kerana peratusan tangkapan bersaiz 'halal' untuk di bawa pulang untuk sajian adalah lebih tinggi. Cuaca juga tidak behitu sejuk tetapi kadar hujan adalah lebih tinggi di musim ini.
Peratusan tangkapan juga amat berbeza di waktu siang dan malam. Untuk mendapat peluang yang lebih cerah, pancing di waktu malam adalah lebih digalakkan. Tambahan pula, budak-budak yang main di tepi pantai dah balik rumah. Untuk pancingan siang, hari yang kelam dan mendung adalah lebih baik berbanding dengan hari yang cerah. Permukaan laut yang agak bergelora juga lebih baik dari laut yang tenang.
Spesis utama di musim ini di kenalai sebagai 'whiting'. Rupanya lebih kurang serupa dengan ikan Kod dan boleh dibezakan dengan 3 perkara:
1. Tiada janggut di bawah dagu
2. Gigi yang tajam
3. Badan yang lebih tirus dan panjang. Macam gelama pisang punya badan.
Tabiat ikan ini yang bergerak secara berkumpulan kecil dan saiz halal sepanjang 27 centimeter untuk dibawa pulang berbanding Kod sepanjang 34 centimeter dan gerakan solo, pada awal musim, biasanya saiz lebih kecil didaratkan dan bertambah besar dengan musim berlarutan.
Lontaran umpan juga tidak perlu terlalu jauh terutama di waktu malam. Umpan terbaik masih cacing laut, udang, sotong, perumpun raja dan hirisan mackarel.
Whiting jarang di jual di pasaran, tetapi ikan ini pada saya mempunya isi yang terbaik di bawah ikan sebelah (plaice & sole). Dibandingkan dengan ikan Kod, isi ikan ini jauh lebih menyelerakan.
Di samping whiting, Kod juga telah mula muncul di musim ini. Lontaran lebih jauh di perlukan untuk spesis ini. Ikan pari, pada teorinya patut ada, tetapi populasinya mawat kurang kerana kegiatan pukat tunda. Selain itu, ikan 'pouting' yang juga keluarga Kod dan Whiting yang boleh dibezakan dengan badan yang lebar dan pendek dan saiz kepalanya yang kecil juga boleh di dapati.
Sekiranya anda berpeluang memancing di musim gugur di sini, berikut adalah sedikit tip dan petua:
1. Umpan: Lugworm (boleh di beli di kedai pancing berhampiran pantai). Ragworm (perumpun raja) juga sesuai. £5 untuk lebih kurang 4 jam pemancing solo.
2. Rod panjang tidak kurang 10 kaki
3. Tali utama 20lb ke 30lb. Nylon. Braided line perlu di sertakan dengan shock leader.
4. Saiz mata 1/0 ke 3/0 long shank untuk cacing. Mata lebih kecil untuk ikan sebelah.
5. Rod rest.
6. Pancing malam perlu disertakan dengan lampu yang sesuai.

No comments: